Thijl Ulenspiegel Charles De Coster


Thijl Ulenspiegelit kutsutakse nii vaid seetõttu, et ta nimi tähendab öökulli ja peeglit, tarkust ja janti. Öökull on see, kes levitab laimu ebameeldivate inimeste kohta ja kui temalt sõnade kohta vastutamist nõutakse, hüüab ta targalt: „Mina ei kinnita midagi, räägitakse“. Loomulikul see „räägitakse“ on tabamatu. Öökull on see, kes poeb aulikku perekonda, käitub peigmehena, heidab varju tütarlapsele, laenab raha ja vahel ka maksab tagasi, ning kaob, kui enam midagi võtta pole.

 

Teose tegevuskäik pärineb 14.sajandi algusest. Teoses saab luua seoseid tänapäevaga, leidub palju sarnasusi ja huvitav on mõelda, et selle kaheksasaja aastaga on peamised inimese temperamenditüübid vähe muutunud.

 

Raamatu alguses nägi küla arvatav nõid Katelijne nägemust, kus kaks lapsukest sündisid. Üks Hispaanias infant Felipe ja teine Klaasi poeg, keda hiljem hakati kutsuma Thijl Ulenspiegeliks. Nägemuses nägi, et Felipest saab timukas, mida mõjutas see, et ta oli Karl V poeg ja Thijlist lustlik vembumeister, kellel oli hea süda.

Thijli isa Klaas oli tubli ja aus söekandja, kes põletati tuleriidal ning ema Soetkin lasi end surnuks piinata, et pojale varandus jätta.

Kuningas Felipe omas võimu, ta oli kaval ja julm. Riigi kehvadel aegadel, tuli ka ette, et pidi oma rahvast süüdistama ja nendelt varandust vähendama.

Kuninganna Maria pidi kuningale olemas olema, sest nii oli nõutud. Tänapäeva mõistes tähtsa poliitiku vihmavarjuhoidja.

Kalakaupmees Judocus, kes oli puhas ihnuskoi ja nokitses omaette oma kuivatatud voblasid, aga kui midagi niisama anti, oli tema järjekorras esimene. Judocus kaebas Klaasi peale, et tema varandusest pool saada. Pärast Klaasi põletamist ta õnneks tundis end halvasti ja lubas varanduse külaelanike vahel jaotada, aga varandust ta ei näinudki.

Peategelane Thijl, kes lõbutses ja nautis elu, aga kui midagi halba paistis oli vaja põgeneda, jättes kõik hoolivad inimesed maha. Empaatiline tegelaskuju. Teoses oli mõni üksik koht, kus oli tunda, et temagi hoolib teistest. Pärast isa põletamist, tõmbus ta täielikult endasse ja tundis end süüdi ning oli tunda hoolivust Nelest kogu teoses.

 

Teose lõpus sai küll peategelane Thijl surma, kuid see tegi lõpu kaasaelavaks ja ilusaks. Eksisteeris tõeline armastus ja Thijlist sai legend. Teos andis selge ülevaate hiliskeskajast, võimupiiridele ja karistusastmetele oli suurt tähelepanu pööratud.

Helen MD

Advertisements

Leave the reply

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s